موارد مصرف برنج نیم دانه

موارد مصرف برنج نیم دانه


برنج نیم دانه از کاربردی ترین انواع برنج ایرانی میباشد. این برنج به دلیل قیمت مناسبی که دارد گاهی با الباقی بدل برنج های دانه بلند ترکیب میشود و طعم بهتری به برنج دانه بلند میدهد. برنج دانه بلند  در حین تولید شکسته می شود. دلایل از بین رفتن این دانه ها نارس بودن، حمل و نقل نامناسب، آسیب به ساقه برنج در حین رشد، بارندگی غیرعادی در هنگام رشد برنج، خشک شدن نامناسب برنج در کارخانه شالیکوبی، فساد آن است. این ممکن است در هنگام پردازش برنج به برنج باشد.در ادامه به موارد مصرف برنج نیم دانه می پردازیم.

کاربردها و موارد مصرف برنج نیم دانه

کاربرد در انواع غذاها  مانند شله زرد، شیر برنج، سوپ و سایر غذاها از موارد مصرف برنج نیم دانه است.پس به طور کلی می توان گفت که انواع برنج نیم دانه دارای ویژگی های مشابه برنج سالم و اصل هستند و تنها تفاوت آن ها مربوط به ظاهرشان است. برنج نیم دانه ایرانی به ویژه برنج نیم دانه معطر برای مصارف خانگی نیز استفاده می شود. بدیهی است که نیم دانه از هر نوع برنج همان برنج است، تنها تفاوت آن در این است که نصف دانه برنج له شده و له می شود. بنابراین، اگر به برنج شکسته اهمیت نمی دهید، می توانید با انتخاب نیم دانه های خوش طعم، برنج خوبی درست کنید.

انواع برنج نیم دانه شمال ایران از محبوب ترین نیم دانه ها در ایران هستند. زیرا عطر و بوی خوبی دارند و قیمت مناسبی هم دارند.

از برنج نیم دانه در بسیاری از فصول به مناسبت های مختلف مانند ماه مبارک رمضان یا ماه محرم به دلیل تهیه زیاد شله زرد و آش استفاده می شود. ، مصرف نیم دانه در شمال رو به افزایش است. از برنج نیم دانه ایرانی برای تبدیل آن به آرد برنج و سپس از آرد برای پخت کیک، شیرینی و … استفاده می شود. شما اگر می خواهید در حجم زیاد از نیم دانه استفاده کنید، خرید برنج عمده به شما پیشنهاد می شود.

انواع برنج نیم دانه

دانه های برنج را می توان به دو قسمت، سه و چهار قسمت تقسیم کرد که هر کدام جداگانه بسته بندی می شوند و کاربردهای متفاوتی دارند، که در این صفحه موارد مصرف برنج نیم دانه بیشتر آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

برنج دانه نیمه درشت

نیم دانه های بزرگ دانه هایی هستند که به دو قسمت مساوی یا یک سوم دانه اصلی تقسیم می شوند. این نیمه غلات در استان های مختلف با نام های سرلاچه، لاچی و دونیم شناخته می شوند. کاربرد اصلی این نیم دانه ها در غذا است که قیمت کمتری نسبت به برنج دارد، اما بافت و طعمی مشابه برنج کامل دارد و اگر درست پخته شود تقریباً بسیار شبیه برنج کامل است.

برنج نیم دانه درشت

برنج نیم دانه متوسط

این نیم دانه ها از نصف غلات کامل یا یک سوم غلات کامل تهیه می شوند و در محصولاتی مانند سوپ، شله زرد و غذای کودک استفاده می شوند.

برنج دانه نیمه ریز

دانه نیمه ریز از یک چهارم غلات کامل به دست می آید و برای خوراک طیور و تولید آرد برنج استفاده می شود. از آن برای تهیه  آرد برنج در صنایع شیرینی پزی و بیسکویت نیز استفاده می شود.

برنج نیم دانه کیفی

جالب است بدانید، نیم دانه های کیفی هاشمی و صدری عطر و طعم بهتری نسبت به انواع پرمحصول دارند و همچنین بسیار سبک تر هستند. نیم دانه هایی که از آنها آرد تولید می شود بسیار معطر هستند و محصولات حاصل خشک نمی شوند. تشخیص انواع با کیفیت نیمه بذر از انواع پرمحصول بسیار دشوار است و راه را به روی دلالان باز می کند. بنابراین در خرید نیم دانه دقت کنید و از مکان های مطمئن خریداری کنید.

پخت برنج با پلوپز

برنج نیم دانه سورت

به دلیل کوچک بودن آن، اگر با ضایعات همراه باشد، تمیز کردن آن در مقادیر زیاد تقریبا غیرممکن می شود. دستگاه دسته بندی رنگ دستگاهی است که با استفاده از اتاقک های هوشمند و سیستم پرتاب هوا دانه ها را به رنگ جدا می کند و هر دانه با رنگ متفاوت دانه برنج را جدا می کند. سرعت و دقت این دستگاه بسیار بالاست. و این منجر به تغییرات بزرگی در روند تولید برنج شد.

نکات خرید برنج نیم دانه

برای خرید برنج نیم دانه مرغوب باید نکات و ویژگی هایی را در نظر بگیرید. مهم ترین نکته در اینجا شناخت انواع برنج نیم دانه است. در واقع انواع برنج نیم دانه با توجه به اینکه دانه های برنج سالم به چند قسمت تقسیم می شوند به دسته های مختلفی دسته بندی می شوند.

  • اگر دانه های سالم برنج به دو قسمت تقسیم شود به این معنی است که برنج از نوع دانه های نیمه درشت است که به آن لاشه نیز می گویند. این نوع برنج نیم دانه قیمت بسیار مناسبی دارد و عطر و طعم آن کاملا شبیه برنج سالم است. فقط باید طرز پخت آنها را بدانید، در این صورت تفاوتی بین برنج سبوس دار و نیم دانه نخواهید دید.
  • برنج نیم دانه متوسط ​​برنجی است که سالم است و برای تهیه برنج یا شله زرد استفاده می شود.
  • برنج نیم دانه دارای دانه های ریزی به اندازه یک چهارم دانه کامل برنج است که برای تهیه آرد برنج استفاده می شود. این نوع برنج بیشتر در صنعت شیرینی سازی استفاده می شود.

بررسی قیمت برنج نیم دانه

همانطور که در تعریف برنج نیم دانه گفتیم، این برنج از نظر کیفیت، عطر و طعم تفاوت چندانی با برنج کامل و سالم ندارد و تنها تفاوت این برنج ها در ظاهر دانه هایشان است. برنج نیم دانه کشت دوم قیمت بالاتری نسبت به برنج نیم دانه کشت اول دارد.

سخن نهایی موارد مصرف برنج نیم دانه

 در متن بالا موارد مصرف برنج نیم دانه را بررسی کردیم. برنج نیم دانه برای مصارف خاص استفاده می شود. این نوع برنج خواص برنج سالم و ایده آل را حفظ کرده است و تنها تفاوت آن در له شدن آن است. هنگامی که این برنج برداشت یا پردازش می شود، دانه ها خرد شده و به قطعات تقسیم می شوند.

به عنوان مثال برنج نیم دانه طارم هاشمی یا برنجی که به عنوان برنج محلی تارم فروخته می شود در واقع برنج اصلی است و از نظر ویژگی هایی مانند عطر، طعم و کیفیت پخت، برنج نیم دانه کاملا شبیه برنج طارم سالم است. در واقع هر فردی که بخواهد مرغوب ترین برنج ایرانی مانند برنج طارم را با قیمت مناسب تری خریداری کند، می تواند با پرداخت قیمت مناسب تری، نوع نیم دانه این برنج را خریداری کند. طرز تهیه این نوع برنج تفاوت چندانی با برنج سالم ندارد و می توانید آن را به صورت کته یا آبکش طبخ و مصرف کنید.

سوالات متداول

کاربردها و موارد مصرف برنج نیم دانه چیست؟
کاربرد در انواع غذاها  مانند شله زرد، شیر برنج، سوپ و سایر غذاها از موارد مصرف برنج نیم دانه است.پس به طور کلی می توان گفت که انواع برنج نیم دانه دارای ویژگی های مشابه برنج سالم و اصل هستند و تنها تفاوت آن ها مربوط به ظاهرشان است. برنج نیم دانه ایرانی به ویژه برنج نیم دانه معطر برای مصارف خانگی نیز استفاده می شود.

انواع برنج نیم دانه کدام اند؟

  • دانه نیمه درشت
  • نیم دانه متوسط
  • دانه نیمه ریز
  • نیم دانه کیفی
  • نیم دانه سورت

چه امتیازی می دهید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =