راه سالم نگه داشتن برنج

راه های سالم نگه داشتن برنج


برنج از غلات مهم سفره ایرانیان است. این که برنج یکی از اساسی ترین رکن های پخت و پز غذا های ایرانی است یک موضوع غیرقابل انکار است. اما نکته مهمی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، راه های سالم نگه داشتن برنج است زیرا اگر روش نگهداری برنج نادرست باشد، ممکن است برنج دچار شیوع آفات شود، عطر و طعم آن تغییر کند و یا حتی کیفیت اولیه خود را از دست بدهد.

پیشنهادی: قیمت برنج عمده

انواع راه های سالم نگه داشتن برنج

این تصور که می توان برنج را بدون محدودیت در آشپزخانه، انبار یا… نگهداری کرد کاملا اشتباه است. از آنجایی که برنج ایرانی از آن دسته محصولاتی است که مواد نگهدارنده ندارد. مراقبت از آن همواره مستلزم رعایت اصول و نکات خاصی است. بنابراین، در این مطلب به چندین روش نگهداری برنج می پردازیم. که در بین اکثر مردم رایج است. انواع راه های سالم نگه داشتن برنج عبارتند از:

دقت در خرید برنج

هنگام خرید برنج، باید به دقت بررسی کنید که آیا آفاتی مانند شپشک یا کرم داخل برنج وجود دارد یا خیر.

تاثیر کیسه های پارچه ای در سالم نگه داشتن برنج

 کیسه های پارچه ای بهترین گزینه برای سالم نگه داشتن برنج هستند. بهترین راه برای نگهداری برنج استفاده از کیسه های پارچه ای است. زیرا کیسه های پارچه ای یا پنبه ای رطوبت برنج را از بین می برد.

اگر می خواهید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید، بهتر است رنگ آن مات باشد. قبل از افزودن برنج به ظروف از خشک و تمیز بودن ظروف اطمینان حاصل کنید.

سالم نگه داشتن برنج
سالم نگه داشتن برنج

نگهداری در جای خشک و خنک

علاوه بر همه این ها از بهترین روش های سالم نگه داشتن برنج، برنج را باید در جایی نگهداری کرد که رطوبت و گرما وجود نداشته باشد. از آنجایی که گرما، نور خورشید و رطوبت نیز باعث افت کیفیت دانه های برنج میشود، دانه های برنج له می شوند یا سبب کپک زدن برنج میشود.

بنابراین بهتر است برنج را در کیسه های پارچه ای یا نخی در جای خنک و دارای تهویه نگهداری کنید. این روش بهترین راه برای نگهداری برنج خشک در مقادیر زیاد، به عنوان مثال در بالکن است.

از ظروفی که دارای درب کوچک هستند برای خروج برنج استفاده کنید تا مجبور نباشید هر بار که نیاز به استفاده از برنج دارید درب آن را به طور کلی بردارید. با استفاده از ظرف نگهداری هوا می توانید کیفیت برنج خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

برای نگهداری برنج، ظروف فلزی با روکش شیشه ای و لعابی نیز گزینه های خوبی برای نگهداری برنج در کابینت هستند. با این ظروف می توانید کیفیت برنج را برای مدت طولانی حفظ کنید.

چشم انداز جهانی صنعت برنج 2024: یک مرور کلی
به عنوان یک دانه غلات، برنج یکی از پرمصرف ترین غذاهای اصلی در جهان است، با تقاضای زیادی برای برخی از با کیفیت ترین مارک های برنج در آسیا، منطقه ای که بیش از 92 درصد از تولید و مصرف برنج جهانی را تشکیل می دهد. اگرچه در بیش از 120 کشور در سراسر جهان کشت می شود، چین و هند بیش از نیمی از تولید جهانی برنج را تشکیل می دهند. این یکی از اساسی ترین کالاهای کشاورزی در جهان است که مناطق آسیایی، جنوب صحرای آفریقا و آمریکای جنوبی بیشترین تقاضا را دارند. در سال 2024، ارزش بازار جهانی برنج به 376.5 میلیارد دلار رسیده است و انتظار می رود تا سال 2029 با CAGR 3 درصد در طول دوره پیش بینی، به 436.5 میلیارد دلار برسد. این رشد در درجه اول به رشد بی رویه در صنایع غذایی و آشامیدنی و رستوران داری نسبت داده می شود. علاوه بر این، توسعه مداوم در فناوری آسیاب برنج و حساسیت های بسته بندی بهبود یافته باعث شده است که تقاضا برای محصولات برای برخی از با کیفیت ترین مارک های برنج در سال 2024 در سطح جهان به ویژه در اقتصادهای نوظهور افزایش یابد. برخی از ذینفعان اصلی این افزایش تقاضای جهانی، بازیگران خاصی در صنعت کشاورزی هستند مانند MGP Ingredients Inc. (NASDAQ: MGPI )، RiceBran Technologies (NASDAQ: RIBT )، و Corteva Inc. (NYSE: CTVA ). این افزایش تقاضا برای انواع برنج خاص، تجارت برنج دانه بلند را تقویت کرده است، که به نوبه خود، رشد بازار را به طور تصاعدی تحریک می کند. برای مطالعه بیشتر در مورد صنعت جهانی برنج در سال 2024، پوشش ما از 20 کشور برتر تولید کننده برنج در جهان را بررسی کنید . برای مطالعه بیشتر میتوانید به finance.yahoo و بازرگانی بوجار مراجعه فرمایید.

 

محل نگهداری برنج

برنج در صورت قرار گرفتن در معرض نور، پوسیده و از بین می رود و گرمای خورشید نیز می تواند شرایطی را برای رشد حشرات برنج ایجاد کند. برای سالم نگه داشتن برنج بهتر است از ظروف مات استفاده کنید.

اگر ظرف نگهداری برنج را در کمد یا جای تاریک قرار دهید، شفافیت آن مشکلی نخواهد داشت. همیشه سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که اندازه آنها متعادل باشد و ظرفیتی متناسب با نیازهای کوتاه مدت شما داشته باشد. به طور معمول، ظرف مناسب برای نگهداری برنج ظرفی است که تا 2.5 کیلوگرم برنج را در خود جای دهد.

استفاده از جاذب اکسیژن در کیسه برنج

یکی از عوامل اصلی فساد مواد غذایی وجود اکسیژن در هوا است که محیط مناسبی را برای رشد آفات ایجاد می کند. برای مقابله با این مورد می توانید از یک جاذب اکسیژن استفاده کنید و با قرار دادن یک جاذب اکسیژن در کیسه برنج یا بسته بندی مواد غذایی دیگر از خراب شدن آنها جلوگیری کنید.

ایجاد فاصله بین کیسه برنج، زمین و دیوار برای سالم نگه داشتن برنج

بین کیسه های برنج، کف و دیوار فاصله ایجاد کنید. این کار از نفوذ رطوبت دیوار و زمین به داخل کیسه های برنج جلوگیری می کند. برای سالم نگه داشتن برنج از سوسک ها، موش ها و سایر حشرات، آنها را در قفسه یا جایی دور از زمین قرار دهید.

راه های سالم نگه داشتن برنج از آفات

برای سالم نگه داشتن برنج و جلوگیری از آفت یا شپشک برنج، بهتر است از همان ابتدا یک یا دو مورد از موارد زیر را در ظرف یا کیسه برنج خود قرار دهید.

  • حبه های سیر
  • فلفل تند و خشک
  • میخک
  • آهن مانند میخ یا میلگرد
  • برگ گردو
  • پوست گردو
  • برگ چریش
  • نمک
  • زنجبیل
  • زردچوبه
  • قرص برنج( با رعایت نکات ایمنی)

نگهداری از برنج خام و خیس خورده

راه های سالم نگه داشتن برنج خام و خیس خورده عبارتند از:

راه نگه داشتن برنج
راه نگه داشتن برنج

نگهداری برنج در فریزر و یخچال

برای سالم نگه داشتن برنج در فریزر و یخچال، آن را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و تا حد امکان هوا را خارج کنید. به این ترتیب می توان برنج را برای مدت طولانی در یخچال یا فریزر سالم نگه داشت.

اگرچه گفته می شود این روش باعث ماندگاری بیشتر برنج می شود، اما بهتر است آن را زودتر مصرف کنید. اطمینان حاصل کنید که کیسه های پلاستیکی نگهداری برنج کاملا خشک شده اند، زیرا هر گونه رطوبت می تواند باعث ایجاد کپک روی دانه های برنج شود.

نگهداری برنج خام در یخچال

گفته می شود نگهداری برنج خام در یخچال (همانطور که در بند قبل توضیح دادیم) یکی از بهترین روش های سالم نگه داشتن برنج خام است. اما این روش برای مقدار کمی برنج مناسب است. اگر مقدار برنجی که قرار است ذخیره کنیم زیاد باشد این روش پاسخگو نیست.

نگهداری برنج پخته شده در یخچال

برای سالم نگه داشتن برنج پخته شده در یخچال از ظروف درب دار استفاده کنید. در غیر این صورت به دلیل تماس برنج با سایر مواد غذایی داخل یخچال، احتمال آلوده شدن برنج وجود دارد. نکته مهم دیگر در این زمینه قرار دادن برنج روی جایی است که با مواد غذایی خام مانند میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و … تماس نداشته باشد.

اگر برنج خوب در یخچال نگهداری شود سالم می ماند. هنگامی که احساس کردید برنج سفت یا پوسته شده است، بوی غیر طبیعی می دهد، سطح لزج دارد و غیره، استفاده از آن را متوقف کنید.

نگهداری برنج در بطری های نوشابه

شاید عجیب باشد، اما نگهداری برنج در بطری نوشابه یکی از بهترین راه‌ها برای سالم نگه داشتن برنج است. دلیل آن بسته بودن درهای آنها و جلوگیری از ورود هوا و رطوبت است. اما این روش مانند نگهداری برنج خام در یخچال دارای معایب و محدودیت هایی است، زیرا اجازه نمی دهد مقدار زیادی برنج را نگهداری کنید.

فراموش نکنید که بطری های نوشابه قبل از استفاده کاملا شسته، تمیز و خشک می شوند و زمانی که برنج را داخل بطری نوشابه میریزید، چند ضربه به آن بزنید و هوای اضافی بین دانه های برنج را خارج کنید.

نگهداری برنج در کیسه های پلاستیکی و زباله

اگر قصد دارید برنج را در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید، توجه داشته باشید که این کیسه ها در برابر حشرات و رطوبت مقاوم هستند. از آنجایی که به راحتی توسط حشرات جویده و سوراخ می شود، در نتیجه ماندگاری برنج شما کاهش می یابد. بهترین نکته برای سالم نگه داشتن برنج ایرانی این است که آن را در کیسه های پارچه ای، کنفی و موارد مشابه و در جای خشک و خنک به دور از رطوبت نگهداری کنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به نگهداری برنج در کیسه زباله فکر می کنید، آن را فراموش کنید. زیرا این کیسه ها اصلا پایدار نیستند و در برابر حرارت بسیار آسیب پذیر هستند.

حتی ممکن است به دلیل مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آنها بوی بدی ایجاد میکنند. طبیعتاً این فرآیند می تواند طعم و عطر برنج را تغییر دهد، علاوه بر این، خوردن برنج ذخیره شده در کیسه زباله می تواند باعث مسمومیت و بیماری های مشابه شود. ساختار شیمیایی کیسه های زباله به گونه ای است که حتی دور انداختن آنها تنها به محیط زیست آسیب می رساند.

نگهداری برنج خیس خورده

اگر برنج را شسته  اید و خیس کرده اید اما بنا به دلایلی قصد ندارید ظرف چند ساعت یا یکی دو روز آینده آن را بپزید، آن را در کمی آب بریزید و نمک بزنید. سالم نگه داشتن برنج خیس شده بدون نمک اشتباه است. زیرا بدون افزودن نمک، برنج خیس خورده به زودی علائم فساد را نشان می دهد.

اگر به برنج خیس خورده نمک اضافه نکنید، ممکن است برنج بوی نامطبوعی پیدا کند و در کمتر از یک روز غیرقابل استفاده شود. سپس حتما آن را در جای خنک مانند یخچال قرار دهید.

اگر قرار است برنج خیس خورده را بیش از یک روز نگهداری کنید، به خاطر داشته باشید که همان آبی که روز اول در آن ریختید جوابگو نیست. بنابراین هر چند ساعت یکبار آب برنج را عوض کنید. توجه داشته باشید. همه این راه حل ها و مراحل باعث می شود که برنج حداکثر 2-3 روز باعث سالم نگه داشتن برنج شود و پس از آن عطر، طعم و کیفیت برنج از بین می رود.

نگهداری برنج در بالکن

بسیاری از مردم عرضه یک سال برنج را به یکباره می خرند و در طول سال از آن استفاده می کنند. اگر تنها جایی که می توانند برنج را در بالکن یا تراس نگهداری کنند، باید به چند نکته توجه کنند:

نور و گرما دشمن سلامت و کیفیت برنج است. در نتیجه قسمتی از بالکن را انتخاب کنید که دور از نور خورشید باشد. به عبارت دیگر، شما می توانید سردترین مکان را در آنجا انتخاب کنید تا از سالم نگه داشتن برنج مطمئن شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به راه های سالم نگه داشتن برنج پرداختیم. اگر روش های نگهداری برنج نادرست باشد، ممکن است برنج دچار شیوع آفات شود، عطر و طعم آن تغییر کند و یا کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. به دلیل اینکه برنج ایرانی از آن دسته محصولاتی است که مواد نگهدارنده ندارد، مراقبت از آن همواره مستلزم رعایت اصول و نکات خاصی است.

سوالات متداول در مورد راه های سالم نگه داشتن برنج

  1. راه های سالم نگه داشتن برنج از آفات چگونه است؟
    برای جلوگیری از آفت یا شپشک برنج، بهتر است از همان ابتدا یک یا دو مورد از موارد زیر را در ظرف یا کیسه برنج خود قرار دهید. حبه های سیر- فلفل تند و خشک- میخک – آهن مانند میخ یا میلگرد- برگ گردو – پوست گردو – برگ چریش – نمک – زنجبیل – زردچوبه – قرص برنج( با رعایت نکات ایمنی)
  2. نگهداری برنج در بالکن چگونه است؟
    نور و گرمای خورشید دشمن سلامت و کیفیت برنج است. در نتیجه قسمتی از بالکن را انتخاب کنید که دور از نور خورشید باشد. به عبارت دیگر، شما می توانید سردترین مکان را در آنجا انتخاب کنید.
چه امتیازی می دهید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 6 =